Jak samemu zrobić regulator obrotów silnika 230V

Jeśli szukasz niedrogiego sposobu na kontrolowanie prędkości silnika 230V, możesz zastanawiać się, jak zrobić go samodzielnie. Z odpowiednimi narzędziami i odrobiną wiedzy, możesz zrobić ten regulator prędkości silnika samodzielnie. Ten prosty układ może kontrolować prędkość silnika w nieskończonym zakresie. Działa on poprzez regulację napięcia wyjściowego za pomocą sygnału PWM. Układ wymaga dwóch źródeł zasilania: zasilacza stabilizowanego podwójnym zenerem oraz silnika 230V.

Jeśli wcześniej zbudowałeś silnik DC, przekonasz się, że wykonanie własnego jest właściwie dość łatwe. Musisz jednak pamiętać o uwzględnieniu kilku ważnych czynników. Napięcie i prąd zasilacza oraz prędkość obrotowa silnika muszą być zgodne. Musisz upewnić się, że te dwa napięcia są różne, aby mosfet mógł optymalnie przewodzić. Gdy już określisz wymagania dotyczące napięcia i prądu, będziesz mógł zbudować sterownik.

Możesz użyć tego układu do sterowania prędkością silnika 230V, możliwe jest również stworzenie układu o zmiennej prędkości obrotowej w oparciu o pojedynczy układ scalony. Wersja jednofazowa jest zawyżona cenowo i nie warto jej kupować. Silniki jednofazowe są uważane za śmieci i ledwo działają. Można kupić tani silnik jednofazowy, ale to strata pieniędzy, biorąc pod uwagę niezliczone inne zalety.

Powszechnym typem obwodu sterującego jest układ PWM (Pulse Width Modulation) VFD. Ten typ obwodu działa z silnikami o mocy od 1/2 HP do 500 HP. Zazwyczaj układ PWM VFD działa w trybie trójfazowym 230 V lub 460 V i zapewnia częstotliwość wyjściową od dwóch do czterystu Hz. PWM VFD używają również dużych kondensatorów do redukcji tętnień.

Inną metodą jest użycie tachogeneratora do stworzenia pętli sprzężenia zwrotnego. W tej technice triak i diac działają jako przełączniki. Nie będą one przepuszczać prądu, dopóki sygnał wyzwalający bramkę nie przekroczy połowy dwudziestu woltów. Natomiast diak nie będzie przepuszczał prądu, dopóki sygnał wyzwalający bramkę nie wzrośnie do dużej wartości.

Programowalny układ kontroli napięcia jest łatwym i wygodnym rozwiązaniem trudnego problemu. W rzeczywistości możliwe jest wykonanie regulatora prędkości obrotowej silnika z dowolnego typu silnika elektrycznego. Do budowy prostego układu Arduino można również wykorzystać prosty regulator prędkości silnika. Będziesz potrzebował zasilacza i silnika o napięciu 230V. Aby uzyskać bardziej ekonomiczne rozwiązanie, rozważ użycie silnika z bieżni.

Podstawowym układem regulatora prędkości silnika jest układ IC 556 oraz MOSFET IRF540. MOSFET jest podlinkowywany w trybie source-follower oraz w trybie common-drain. Jego odpowiednik BJT wykorzystuje te same zasady. Możesz wybrać mosfet w oparciu o zapotrzebowanie prądowe twojego silnika. Jeśli robisz mniejszy regulator prędkości silnika, BJT będzie działać równie dobrze.


Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości związane